Ocena izkušenj pacientov z obravnavo na področju duševnega zdravja (V3-2304)

Ocena izkušenj pacientov z obravnavo na področju duševnega zdravja (V3-2304)

Ne spreglejte
Najnovejše
Makivič i

»Spremljanje kakovosti delovanja zdravstvenega sistema poteka dvostopenjsko in sicer preko evalvacije procesov dela, torej preko strukturnih in procesnih kazalnikov. Hkrati pa je merjenje izkušenj in mnenj pacientov vključenih v obravnave ena izmed ključnih točk evalvacije. Spremljanje izkušenj je tako pomembno z namenom ocenjevanja kakovosti delovanja sistema oziroma struktur, hkrati pa tudi z namenom dolgoročnega sooblikovanjem praks, ki odgovarjajo na prepoznane potrebe in s tem vplivajo na poenotenje novih praks oziroma postavljanje enakih standardov. Spremljanje izkušenj pacientov pa poleg spremljanja in izboljševanja kakovosti omogoča tudi mednarodno primerljivost«.

Dr. Irena Makivić, vodja projekta

Naslov projekta: Ocena izkušenj pacientov z obravnavo na področju duševnega zdravja (V3-2304)

Povezava na projektno skupino SICRIS: https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/project/20665

Opis projekta

Ozadje

Na področju duševnega zdravja se izkušnje pacientov do sedaj še niso strukturirano spremljale, še posebej pomembno pa je spremljanje z vidika vrednotenja uspešnosti novoustanovljenih struktur znotraj implementacije Resolucije o nacionalnem programu duševnega zdravja 2018–2028. Kakovost delovanja centrov za duševno zdravje, ki so implementirani na primarnem nivoju zdravstvenega varstva,  se spremlja skozi strukturne kazalnike, procesne kazalnike in izide po Donabedianovi triadi,  kjer je pomembna tudi ocena iz vidika pacientov. Znana pravica pacientov je njihova vključenost v obravnavo, manj znana pa je pravica vključenosti pacienta v oblikovanje in vrednotenje sistema. Pacienti in svojci lahko iz svoje izkušnje pomembno prispevajo k oceni delovanja služb in njihovemu načrtovanju, zato je pomembno redno spremljanje izkušenj in izidov preventivnih programov in programov zdravljenja, pri čemer je mnenje pacientov pomembno tudi kot orodje izboljševanja politik in prakse na področju duševnega zdravja. Spremljanje izkušnje pacienta znotraj zdravstvenega sistema in razumevanje pacientovega pogleda na izvajanje zdravstvenih storitev je tudi bistven element na pacienta usmerjenega zdravljenja. Raziskovanje pacientove izkušnje pa se na mednarodnem nivoju izpostavlja kot čedalje bolj pomembno orodje za izboljševanje kakovosti.

Raziskava bo potekala v vseh vzpostavljenih centrih za duševno zdravje odraslih. Vprašalnik bo prilagojen glede na mednarodne smernice in izkušnje pilotne raziskave. Ciljna populacija bodo odrasli pacienti (starejši od 18 let), ki bodo opravili specialistično obravnavo v centru za duševno zdravje odraslih na primarnem nivoju zdravstvenega sistema.

Namen projekta

Namen raziskave je merjenje izkušenj pacientov z obravnavo v novoustanovljenih centrih za duševno zdravje odraslih (CDZO), kar poleg spremljanja njihove kakovosti delovanja in evalvacije predstavlja tudi izhodišče za poglobljeno raziskovanje potreb na področju duševnega zdravja iz vidika sistema, dostopnosti storitev in zadovoljevanja potreb

Cilj projekta

Cilji raziskovalnega projekta so: (1) analizirati izkušnje pacientov v centrih za duševno zdravje odraslih; (2) evalvirati delovanje centrov za duševno zdravje odraslih na podlagi spoznavanja izkušenj pacientov z obravnavo; (3) na podlagi mednarodno postavljenih kazalnikov rezultate analize izkušenj primerjati s podatki iz tujine, ki so na voljo in jih tako postaviti v mednarodni okvir. 

Faze projekta in njihova realizacija

Cilje projekta bomo dosegali po korakih skozi sedem delovnih paketov.

Prvi delovni sklop: Priprava orodij za terensko delo
Znotraj prvega delovnega sklopa se bo pripravila končna verzija vprašalnika, ki bo po potrebi prilagojena za skupnostno obravnavo in ambulantno obravnavo v centrih za duševno zdravje odraslih. Pripravili bomo vzorec na podlagi podatkov o številu obravnavanih pacientov v posameznem centru za duševno zdravje odraslih. Pri pripravi vzorca bomo upoštevali tudi smernice in trend drugih raziskav o izkušnjah pacientov z obravnavo, in sicer pri storitvah znotraj različnih služb. Komisija za medicinsko etiko bo obravnavala vprašalnik in odobrila njegovo terensko uporabo.

Drugi delovni sklop: Analiza izkušenj pacientov v vzpostavljenih Centrih za duševno zdravje odraslih
Drugi delovni sklop predstavlja izvedbo terenskega dela, vnos vprašalnikov in analizo rezultatov. Terenski del se bo predvidoma izvedel ločeno za skupnostno in ambulantno obravnavo v vsakem posameznem centru za duševno zdravje odraslih. Izpolnjene vprašalnike bodo sodelujoči poslali na Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), kjer bo potekal vnos podatkov. V primeru elektronske ankete bo vnos v sistem avtomatičen. Pripravljena analiza bo zajemala prikaz podatkov o izkušnjah vseh sodelujočih pacientov v vseh centrih za duševno zdravje, torej na nacionalni ravni.

Tretji delovni sklop: Evalvacija delovanja centrov za duševno zdravje
Pri tem koraku bodo pripravljene analize o izkušnjah pacientov na ravni posameznega sodelujočega centra za duševno zdravje odraslih. Analiza izkušenj po posameznem centru za duševno zdravje odraslih bo predstavljala izhodišče za evalvacijo delovanja posameznega centra za duševno zdravje.

Četrti delovni sklop: Mednarodna primerjava izkušenj
Znotraj tega delovnega sklopa bo pripravljena mednarodna primerjava izkušenj pacientov z obravnavo na področju duševnega zdravja. Pri primerjavi bodo uporabljeni mednarodno vzpostavljeni kazalniki, ki so jih/jih bodo za merjenje izkušenj uporabili tudi drugi raziskovalci v mednarodnih okoljih na ravni delovne skupine OECD, ki pripravlja mednarodne kazalnike za merjenje izkušenj in izidov pri pacientih na področju duševnega zdravja. Mednarodna primerjava bo dodatno umestila pomen vzpostavitve centrov za duševno zdravje tudi iz mednarodnega vidika (ker so se sicer do sedaj izkušnje pogosteje merile na sekundarni ali terciarni ravni zdravstvenega sistema).

Peti delovni sklop: Koordinacija projekta
Peti delovni sklop predstavlja celotno koordinacijo projekta, ki zajema pripravo nalog, izvedbo nalog, sestanke in pripravo predvidenih rezultatov. Znotraj koordinacije bodo pripravljena letna poročila za financerja, predvidena finančna poročila in zaključno poročilo projekta za financerja.

Šesti delovni paket: Diseminacija
Diseminacija bo potekala preko te spletne strani. Tu bodo objavljena predvidena poročila objavljena in v kolikor bo mogoče tudi mednarodno predstavljena skozi obisk konferenc ali objavo znanstvenih prispevkov.

Sedmi delovni paket: Evalvacija
V sklopu evalvacije bo potekalo spremljanje doseganja zastavljenih rezultatov posameznega delovnega paketa. Doseganje zastavljenih rezultatov bo opredeljeno v zaključnem poročilu projekta za financerja. Spletna stran bo aktivno posodobljena v skladu z doseganjem predvidenih rezultatov oziroma z informacijami o objavljenih rezultatih.

Dodana vrednost

Merjenje izkušnje pacientov z obravnavo je pomemben vidik kakovostne in na pacienta osredotočene obravnave, hkrati pa tudi novost, saj na področju duševnega zdravja tega spremljanja do sedaj še ni bilo. Z razvojem vprašalnikov in metodologije in vpeljavo spremljanja izkušenj pacientov v sistem rednega spremljanja se raziskovalni cilji prepletajo z dolgoročnimi uporabnimi cilji razvoja odzivnega in do pacientov prijaznega ter vključujočega zdravstvenega varstva.

Pričakovani rezultati in gradiva

Zagon dejavnosti v oktobru 2023.

Trajanje projekta: 1. 10. 2023–30. 9. 2026

Nosilna organizacija: Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ)

Financiranje: Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS) in Ministrstvo za zdravje (MZ)

logotip Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije ARIS
logotip Ministrstva za zdravje
Za dobro javno zdravje
Zdravo staranje

Pokloni čas, polepšaj dan 2024

Podrobno
Nalezljive bolezni

Tedensko spremljanje respiratornega sincicijskega virusa (RSV)

Podrobno
Spremljanje nalezljivih bolezni

Tedensko spremljanje gripe in drugih akutnih okužb dihal v sezoni 2023/2024

Podrobno