Šole v Madridu so vodilne pri zdravstveni in gibalni pismenosti
Partnerji projekta Gibanje za zdravje (angl. Moving for Health) so v aprilu obiskali učitelje, ki v prakso uvajajo celostno zdravje.
Partnerji projekta Gibanje za zdravje (angl. Moving for Health) so v aprilu obiskali učitelje, ki v prakso uvajajo celostno zdravje.
Od joge do ekoloških tekov in medkulturnih izmenjav prek športa – šole v Madridu dokazujejo, da lahko zdravstvena in gibalna pismenost segata daleč onkraj gimnazije. To je bil pomemben zaključek tretjega srečanja partnerjev projekta Gibanje za zdravje v živo, ki je potekalo v španski prestolnici od 6. do 9. aprila in ga je gostil Deporte Para la Educación y la Salud (DES).
V štirih dneh so se partnerji udeležili bogatega programa razprav, obiskov šol in ostalih aktivnosti. Največji vtis pa je pustilo neposredno sodelovanje z lokalnimi učitelji.
Več kot samo športna vzgoja
Srečanje se je začelo z delavnico, na kateri so sodelovali učitelji treh šol (dveh javnih in ene zasebne), ki so povedali, kako vpletajo zdravje in dobro počutje v vsakodnevno šolsko življenje.
Od kuharskih delavnic, ki spodbujajo zdravo prehranjevanje, do plesnih sred in tedenskih okoljskih kampanj – dejavnosti so tako raznolike kot ustvarjalne.
Ena šola v južnem Madridu je izstopala po svoji dolgoročni zavezanosti inovacijam. Od leta 2015 vsako leto izkoristijo evropski dan šolskega športa (angl. European School Sport Day) za pilotiranje novih idej. Sodelujejo tudi pri obeleževanju Dneva brez dvigal (angl. No elevators day), ki ga 2. leto zapored letos obeležujemo tudi v Sloveniji. Poleg tega sovodijo mednarodni projekt z osnovnimi šolami na Danskem, v Španiji in Ukrajini. Njihova letna “Encuentros por la Igualdad” (Srečanja za enakost) združujejo učence javnih šol po vsej regiji v duhu vključujočega tekmovanja.
Teh pobud pa ne oblikuje le osebje temveč tudi učenci sami. Lansko leto so najstniki prevzeli vajeti pri organizaciji okoljske dirke, pri čemer so upravljali vse od lokalnih dovoljenj in sponzorstev do logistike in priprave dogodkov.
Inkluzivnost, zavzetost in “čustvena plača”
Toda vključevanje ljudi ni vedno enostavno. Med pogovorom s projektnimi partnerji so učitelji priznali, da sodelovanje ostaja eden najtežjih izzivov, zlasti ker je večina dejavnosti prostovoljnih. Zanimanje učencev raste, še posebej, če so dejavnosti zabavne. Pri učiteljih pa je motivacijo težje vzdrževati.
“To ni del našega delovnega časa,” je pojasnil eden izmed učiteljev. “To počnemo, ker verjamemo v to.”
Ta osebna želja, ki jo nekateri imenujejo »čustvena plača«, je tisto, kar mnoge od teh pobud ohranja pri življenju. Videti učence, kako fizično, čustveno in družbeno uspevajo, je pogosto nagrada sama po sebi.
Inkluzivnost je bila še ena osrednja tema. V Španiji morajo šole po zakonu vključiti učence s posebnimi potrebami v vse razrede. Podpora prihaja od regionalnih oblasti v obliki psihologov in specializiranega osebja. Toda učitelji pravijo, da je prava vključenost še vedno močno odvisna od tega, kako posamezni člani osebja prilagajajo učne ure in vire.
Zunaj šole inkluzivni šport ostaja izziv. Nekatere šole poskušajo to spremeniti. Le eden izmed primerov je ta, da svoj šolski športni dan posvečajo prilagojenim športom za otroke z okvarami vida.
Zanimivo je, da mnogi ključni akterji v teh pobudah niso učitelji športne vzgoje. Učitelji zgodovine in biologije, socialni delavci – vsi igrajo svojo vlogo, združuje jih skupno prepričanje, da telesna dejavnost gradi več kot mišice – gradi skupnosti.
Na terenu: IES Victoria Kent, srednja šola v predmestju Madrida
Kasneje v tednu so partnerji projekta obiskali IES Victoria Kent, srednjo šolo v predmestju Madrida, ki že več let izvaja holistični zdravstveni program. Pobuda zajema štiri stebre: zdravo prehranjevanje, trajnost, telesno dejavnost in duševno zdravje.
Tudi tukaj je ustvarjalnosti na pretek. Učenci spremljajo svoj napredek v »potnem listu zdrave prehrane«, med poukom imajo aktivne odmore, sodelujejo v dobrodelnih tekih in celo vodijo programe izmenjave knjig in oblačil.
Športi, kot so nogomet, košarka, judo in plezanje, so na voljo po simbolični ceni 14 € na leto, zahvaljujoč partnerstvu z lokalnimi klubi in zvezami. A tako kot drugod sta omejujoča dejavnika učiteljska izgorelost in pomanjkanje časa. Udeležba je prostovoljna, neplačana in se pogosto izvaja po pouku. Menjave osebja, ki jih povzročajo nacionalne politike, ki vsakih nekaj let menjajo učitelje med šolami, otežujejo dolgoročno načrtovanje.
Nekaj je jasno: šole, kot je IES Victoria Kent, naredijo za učence veliko.
Naslednji koraki projekta Gibanje za zdravje
Srečanje partnerjev projekta se je osredotočilo tudi na naslednje korake projekta. Spletno orodje za usposabljanje je zdaj pripravljeno v angleščini, španščini in švedščini, kmalu pa bo sledila tudi slovenščina.
Kar si je bilo možno ogledati v Madridu je bilo več kot zbirka dobrih praks – bil je vpogled v to, kaj lahko postanejo šole, ko se zdravju, vključenosti in ustvarjalnosti da prostor za uspeh. Te pobude se lahko soočajo z mnogimi ovirami, od menjave osebja do vrzeli v financiranju, vendar jih napajajo strast, skupnost in prepričanje v transformativno moč telesne dejavnosti. Projekt Gibanje za zdravje se pomika naprej – te šole ne ponujajo le navdiha, ampak tudi načrt, kako se lahko resnične spremembe začnejo v učilnicah, na hodnikih in na igriščih.