“Šolska prehrana v Sloveniji dosega visoko raven in igra ključno vlogo pri zagotavljanju zdravih ter uravnoteženih obrokov za otroke in mladostnike. Razvoj računalniške podpore za načrtovanje in vrednotenje šolskih obrokov, ki jo med drugim naslavja ta projekt, predstavlja pomemben korak k učinkovitemu uresničevanju Smernic za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih v praksi.”
Povezava na spletno stran: https://solskilonec.si/
Opis programa
Vsebina in ozadje programa
Podatki kažejo, da lahko otroci in mladostniki zunaj doma (v vzgojno-izobraževalnih zavodih, v nadaljevanju: VIZ) lahko zaužijejo tudi med 20 in 70 % priporočenega dnevnega energijskega vnosa, kar je pomembno predvsem z vidika ljudi in družin, ki otroku ne morejo zagotavljati zdravih in predvsem kakovostno sestavljenih obrokov v tem ranljivem obdobju življenja. Poleg socialnega vidika ima sistem šolske prehrane tudi pomembno zdravstveno komponento, saj mora zagotavljati zdrave prehranske izbire za vse otroke enako, še posebej pa za tiste, ki so vključeni v morebitnih obravnavah debelosti (npr. družinska obravnava debelosti v zdravstvenem domu ipd). V Sloveniji je prekomerno hranjenih 13,2 % dečkov in 18,2 % deklic ter debelih 4,3 % dečkov in 6,2 % deklic v starosti 5 let (Sedej et al., 2016, 2014). Z debelostjo se v Sloveniji sooča 9,2 % mladostnikov in 5,6 mladostnic v starosti 15 let (Sedej et al., 2016). Stanje na tem področju se je po podatkih Fakultete za šport v času epidemije novega koronavirusa še dodatno poslabšalo. S pristopom usposabljanj in promocije smernic želimo zmanjšati razlike med uporabniki ter vsem zagotavljati zdrave in uravnotežene šolske obroke.
Program je usmerjen v podporo VIZ pri udejanjanju Smernic zdravega prehranjevanja v vzgojno-izobraževalnih zavodih (v nadaljevanju: smernic).
Od leta 2017 dalje si prizadevamo za razvoj celovite podpore VIZ, ki bo omogočala učinkovitejšo implementacijo in spremljanje kvantitativnih ciljev smernic. Poleg spletnega portala www.solskilonec.si je bil v zadnjih petih letih razvit in pilotno testiran računalniški program PISKR, ki omogoča organiziranje sistem prehrane na nivoju posameznega VIZ. Sočasno je potekal tudi proces razvoja nadgrajenih smernic zdravega prehranjevanja v VIZ.
Program temelji na znanstveno temelječih strokovnih prehranskih smernicah ter upošteva dosedanje dobre prakse na področju šolske prehrane, strokovnega spremljanja in svetovanja na tem področju ter raziskav. Program uvaja inovativne prakse in pristope usposabljanj, ki bodo omogočale večjo dostopnost in vključenost ciljnim skupinam organizatorjev prehrane ter zlasti zaposlenih v šolskih kuhinjah, ki na osnovi različnih raziskav predstavlja glede udeležbe na strokovnih usposabljanjih zapostavljeno skupino. Program se povezuje tudi z nadgradnjo že obstoječih projektov (npr. baza podatkov BAZIL, program OPKP idr.), ki so bili v preteklosti že financirani s strani MZ.
Cilj programa
Program vključuje sistemsko rešitev za implementacijo smernic, s ciljem povečanja števila ponudnikov prehransko ustreznejših obrokov z manj sladkorja in soli, nasičenih maščob in več prehranske vlaknine. Osredotoča se na ranljivo populacijo otrok in mladostnikov, hkrati pa omogoča sodelovanje in partnerstvo med relevantnimi ustanovami v državi.
Ključne aktivnosti
Ključne aktivnosti programa do leta 2025 bodo razdeljene v dva dela:
– Prvi del bo vključeval nadgradnjo, vzdrževanje in posodabljanje spletnega portala Šolski lonec in rač. programa za organiziranje šolske prehrane – PISKR; nadgradnjo baz podatkov živil; povezovanje s ponudniki ostalih programov na trgu, ki so pomembni pri organizaciji šolske prehrane (npr. materialno knjigovodstvo ipd.); ter aktivnosti sprotne nadgradnje in vzdrževanje spletnega portala Šolski lonec in računalniškega programa PISKR.
– Drugi del bo imel velik poudarek na povezovanju stroke javnega zdravja (centralna enota in območne enote NIJZ) ter šolstva, in namenjen širitvi prenovljenih smernic, promociji portala Šolski lonec ter usposabljanjem in podpori pri uporabi računalniškega programa za načrtovanje šolske prehrane – PISKR.
Ciljne skupine
Program je namenjen:
- neposredno primarnim ciljnim skupinam, kot so:
- organizatorji prehrane in zdravstveno higienskega režima v vrtcih;
- vodje šolske prehrane v osnovnih šolah, dijaških domovih, Centrih šolskih in obšolskih dejavnosti;
- vodje kuhinj;
- zunanji ponudniki obrokov (v primerih nekaterih vrtcev, osnovnih in srednjih šol);
- kuharsko osebje v VIZ;
- posredno otrokom, mladostnikom, ostalim zaposlenim v VIZ ter dietetikom v Centrih za krepitev zdravja/Zdravstveno-vzgojnih centrih.
Faze projekta in njihova realizacija
Program dela je razdeljen na pet delovnih sklopov (DS):
- DS1: Vodenje programa in koordinacija
Delovni sklop vsebuje aktivnosti, vezane na upravljanje, tehnično koordinacijo ter administrativno upravljanje, ki poteka celotno obdobje trajanja programa. Upravljanje in koordinacijo nad programom bo izvajal NIJZ. Z namenom odprave morebitnih tekočih problematik bomo skrbeli za redno srečevanje in komunikacijo med zaposlenimi na NIJZ (centralna in območne enote), projektnim partnerjem in zunanjo strokovnjakinjo s področja šolstva. Ministrstvo za zdravje bomo o poteku programa redno obveščali preko obdobnih poročil oziroma po potrebi s sklici sestankov.
- DS2: Informiranje in obveščanje uporabnikov programa in širše javnosti ter promocija ministrstva kot sofinancerja
V sklopu delovnega sklopa 2 bomo rezultate programa sproti predstavljali naročniku in zanj pripravljali poročila, ki ne bodo predstavljala tveganja za komunikacijo z mediji. V programu bomo ločevali med interno in javno diseminacijo rezultatov. Interna diseminacija pomeni, da je z rezultati seznanjen naročnik in partner projekta ter ostali sodelavci. Javna diseminacija pa predstavlja rezultate, ki so namenjeni odprti komunikaciji po posvetu s sofinancerjem in partnerjem projekta. Javna diseminacija bo vključevala predvsem promocijo spletnega portala Šolski lonec in smernic za splošno in strokovno javnost. V primeru ad hoc nalog (npr. nacionalne konference ipd.), ki jih trenutno nismo mogli predvideti, se bomo prizadevali čimbolj prilagoditi željam in usmeritvam sofinancerja.
- DS3: Nadgradnja, vzdrževanje in posodabljanje spletnega portala Šolski lonec in računalniškega programa za organiziranje šolske prehrane – PISKR ter povezovanje z različnimi deležniki
Delovni sklop 3 bo vključeval dejavnosti, ki so namenjene neposredno uporabnikom. Omogočili bomo tehnično podporo, ki je nujna za normalno delovanje in vzdrževanje spletnega portala Šolski lonec ter računalniškega programa PISKR. V okviru nedavne raziskave o šolski prehrani »Analiza prehranske sestave obrokov v osnovnih šolah in testiranje učinkovitosti računalniškega modela v podporo implementaciji smernic za zdravo prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih v Sloveniji (V3-1902)«, je bila pripravljena baza najpogostejših živil, ki jih zavodi v praksi vključujejo v jedilnike Slednje bomo uredili/nadgradili tako, da baze podatkov ne bodo predstavljale dodatnega dela za organizatorje prehrane. V tem delovnem sklopu so vključene tudi aktivnosti sprotnega vsebinskega posodabljanja spletnega portala Šolski lonec.
- DS4: Širitev prehranskih smernic in programa PISKR ter promocija portala Šolski lonec
Delovni sklop 4 bo vključeval aktivnosti, ki so namenjene neposredno uporabnikom. V sklopu omenjenega ciljanega raziskovalnega projekta (V3-1902)« je bil razvit model spletnega usposabljanja za uporabo računalniškega programa PISKR, namenjen podpori pri načrtovanju šolske prehrane v skladu s prehranskimi smernicami. Spletno usposabljanje je bilo umeščeno v spletno učilnico Slovenskega izobraževalnega omrežja. Odzivi šol so bili glede načina izvedbe tovrstnih usposabljanj v pilotni fazi pozitivni in dobro sprejeti. Delovni sklop 4 tako vključuje aktivnosti širitve prenovljenih prehranskih smernic, praktične pristope uporabe programa PISKR ter podporo zavodom v začetni fazi vpeljave računalniškega programa za načrtovanje obrokov v svoje delo.
- DS5: Evalvacija /vrednotenje uspešnosti programa
Evalvacija uspešnosti programa je pomemben element programa, saj bomo lahko usposabljanja in podporo sproti prilagajali potrebam terena. Evalvacija bo vključevala spremljanje zadovoljstva ciljnih javnosti s spletnim portalom Šolski lonec, orodjem PISKR ter usposabljanji, ki jih predvideva prijavljeni program.
Dodana vrednost
Program je relevanten za celotno državo, saj predstavlja predlog celovite sistemske rešitve v podporo izvajanju organizirane šolske prehrane, ki prispeva h kakovosti ponudbe obrokov otrokom in mladostnikom ter zaposlenim v VIZ. Program bo potekal v vseh devetih zdravstvenih regijah in bo geografsko pokrival celotno Slovenijo. Glede na zmožnosti si bomo prizadevali, da preko območnih enot NIJZ pridemo z informacijo o usposabljanjih sistematično do vseh VIZ v regiji. Prizadevali si bomo tudi, da preko študijskih skupin ZRSŠ še dodatno spodbudimo šole k sodelovanju in širitvi informacije o novostih na področju šolske prehrane (novih smernic, računalniške podpore ipd.)
Pričakovani rezultati in gradiva:
Projekt PISKR bo omogočil sistemsko širitev novih Smernic za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih do vseh šol in vrtcev, ki jih opredeljuje Zakon o šolski prehrani. Ključni rezultat projekta bo razvoj računalniškega orodja PISKR, ki bo organizatorjem šolske prehrane omogočalo načrtovanje in vrednotenje šolskih obrokov v skladu s priporočili smernic. S tem bo zagotovljena večja skladnost šolskih jedilnikov z aktualnimi prehranskimi priporočili ter izboljšana kakovost obrokov za otroke in mladostnike. Pomembna zapuščina projekta bo tudi spletna učilnica Šolski lonec, ki bo s pomočjo webinarjev in interaktivnih vsebin omogočala strokovno podporo pri uvajanju smernic ter praktično uporabo orodja PISKR v šolah in vrtcih tudi po preteku projekta.
Trajanje projekta: 16. 11. 2022 do 17. 11. 2025.
Nosilna organizacija: Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ).
Projektni partnerji: Institut »Jožef Stefan«
Financiranje: Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije (MZ)
