Zgodnja izpostavljenost digitalnim vsebinam
Na hitro rast uporabe digitalnih vsebin med najmlajšimi otroki je opozorila tudi doc. dr. Špela Selak z NIJZ.: »Digitalne vsebine so zasnovane tako, da pritegnejo pozornost, zato je pri predšolskih otrocih pomembno premišljeno omejevati čas in način uporabe ter spletne vsebine, s katerimi otroci prihajajo v stik. Prezgodnja ali prekomerna izpostavljenost digitalnim tehnologijam se namreč lahko povezuje s težavami z govorom, spanjem, vidom, pozornostjo in vedenjsko-čustvenimi težavami«. Zgodnja uporaba digitalnih tehnologij posledično postaja pomembno področje, na katerem na NIJZ krepimo različne aktivnosti.
Družbena omrežja, videoigre in igre na srečo
Ko govorimo o spletnih aktivnostih, opažamo porast uporabe družbenih omrežij, videoiger in drugih aktivnosti, kar še posebej velja za mlade. Raziskava NIJZ (2023) kaže, da:
- več kot 96 % mladih v starosti 15–24 let uporablja družbena omrežja; znake zasvojenosti z družbenimi omrežji kaže 0,6 % posameznikov med 15. in 74. letom, visoko tveganje za nastanek zasvojenosti pa ima 5,5 % prebivalcev, 18,9 % pri 15–19 letnikih.
- 24,1 % prebivalcev Slovenije igra videoigre; znake zasvojenosti kaže 0,4 %, večji delež znakov pa je prisoten med mladimi; visoko tveganje za razvoj zasvojenosti je prisotno pri 5,5 % prebivalcev med 15. in 74. letom, najbolj pa pri starostni skupini 20–24 let (10,9 %).
- Igre na srečo je v zadnjem letu igralo 11 % odraslih prebivalcev; visoko tveganje za nastanek zasvojenosti ima 4,1 % posameznikov, največje tveganje pa se pojavlja med mladimi (13,2 %; 15–19 let) in med moškimi. Med mladimi je še posebej problematično vključevanje v e-športne stave.
Značilnosti posameznika in njegove izkušnje niso edini dejavniki razvoja nekemičnih zasvojenosti. Pomembni so tudi algoritmi in zasvojljivi mehanizmi družbenih omrežij, videoiger in iger na srečo, ki izkoriščajo možganski sistem nagrajevanja. Uporabniku ponujajo hitre občutke zadovoljstva prek sproščanja dopamina. Ključna je nepredvidljivost nagrade, ki spodbuja nenehno ponavljanje vedenja. Družbena omrežja in videoigre vključujejo zasvojljive mehanizme, ki zadržujejo posameznika pri uporabi, kar dodatno krepi tveganja in otežuje nadzor nad uporabo. Podobne trende zaznavamo tudi v slovenskem prostoru. »Funkcionalnosti družbenih omrežjih, ki po mnenju najstnikov najbolj vplivajo na podaljšano rabo teh platform, so neskončno drsenje, kratki video formati in ponujanje vsebin, ki jih poganjajo algoritmi. Vse to so elementi zasvajajoče zasnove družbenih omrežij, o problematičnosti katerih je ključno, da so osveščeni tako mladostniki kot njihovi starši.« je povedala asist. Ajda Petek s Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani, sodelavka Točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si.