Pomen učinkovite in uspešne edukacije za izboljšanje zdravja oseb s sladkorno boleznijo tipa 2 je v Sloveniji sicer prepoznan že desetletja in prav zato vključen v nacionalne strokovne smernice in priporočila. V okviru sodelovanja v C4D pa smo želeli narediti korak naprej – razviti in evalvirati učinkovit strukturiran edukacijski program, ki bo temeljil na že veljavnih strokovnih smernicah in vključeval tudi digitalne pristope. Te v običajni klinični praksi sicer že izvajamo, vendar razdrobljeno oziroma manj strukturirano, predvsem pa brez sistematičnih povratnih informacij, kako učinkovitost teh pristopov izboljšati.
Ozadje sodelovanja Slovenije v projektu C4D
Dilem, ki jih vsakdanjik postavlja pred ljudi s sladkorno boleznijo, je veliko. Kaj in koliko sploh še lahko jem? Kako je z gibanjem, moram res začeti hoditi v telovadnico? Ali je spanje resnično pomembno tudi pri sladkorni? Zakaj moram kar pogosto na pregled z zdravniku, četudi ne čutim, da bi bilo kaj narobe? Slišal sem, da medicinske sestre znajo dobro pojasniti vse te stvari. Kje jih lahko najdem?
Osebe s sladkorno boleznijo odgovore na ta in podobna vprašanja dobijo med zdravljenjem tako na tečajih kot osebnih pogovorih, imenovanih terapevtska edukacija, ki jo izvajajo posebej usposobljene diplomirane medicinske sestre. Oseba s sladkorno boleznijo namreč potrebuje pomoč na več ravneh, začenši z osnovnimi informacijami ter odgovori na vprašanja, ki se ji porajajo, in to na njej razumljiv način. Potrebuje tudi podporo, da védenje in znanje prelije v konkreten načrt, kako svoje življenje prilagoditi bolezni, nato pa mora ta načrt tudi dosledno izvajati.
Učinkovita edukacija – dolžnost, odgovornost in pot do zmag
Kako torej terapevtsko edukacijo izvajati zanimivo, dinamično in tudi učinkovito? Odgovor je v okviru projekta skupnega ukrepanja C4D poleg naše iskalo še 11 držav, ki so izhajale iz dobre prakse in izkušenj nizozemske organizacije Voeding Leeft. Slovenija ni bila na začetku; nasprotno: temelj, in to dober, je imela. Edukacijo oseb s sladkorno boleznijo namreč razvija že več kot 30 let, sistematično pa od začetka prvega državnega programa za obvladovanje sladkorne bolezni leta 2010.