INFO-VAX-SLO

INFO-VAX-SLO

Pripravljenost za cepljenje (7C) in uporaba medijev za zdravstveno informiranje: panelna raziskava v Sloveniji

Ne spreglejte
Najnovejše

Projekt, ki ga vodi Nacionalni inštitut za javno zdravje, se osredotoča na razumevanje vpliva različnih virov zdravstvenih informacij na pripravljenost za cepljenje v Sloveniji. S panelno raziskavo bo analiziral, kako mediji vplivajo na stališča do cepljenja (lestvica 7C), z namenom oblikovanja učinkovitih komunikacijskih strategij za povečanje zaupanja, zmanjšanja napačnih informacij in izboljšanja precepljenosti.

doc. dr. Mitja Vrdelja, vodja projekta

 

Opis projekta

Ozadje

Cepljenje je eno najučinkovitejših javnozdravstvenih programov za preprečevanje nekaterih nalezljivih bolezni, a vendar se stališča do cepljenja, pripravljenost za cepljenje in cepilski status med posamezniki in različnimi skupinami razlikujejo, kar ugotavljamo tudi v Sloveniji. Eden od pomembnejših dejavnikov, ki vplivajo na stališča, namere in cepljenje, je uporaba različnih virov informacij za pridobivanje informacij o cepljenju. Pri tem tradicionalni mediji, kot so televizija, radio in časopisi, praviloma predstavljajo bolj zanesljiv vir informacij, digitalni mediji, vključno s spletnimi družbenimi omrežji, pa omogočajo hitro širjenje tako točnih kot napačnih informacij. Prav slednje pa lahko vplivajo na zaupanje v cepljenje in povečajo oklevanje za cepljenje. Pri tem je treba tudi ločiti posamezna družbena omrežja med seboj, saj raziskave ugotavljajo razlike med družbenimi omrežji, ko pride do stališč in vedenj uporabnikov glede cepljenja.

Vse to kaže na pomen ugotavljanja razlik med različnimi viri informacij glede cepljenja v slovenskem prostoru.

Namen projekta

Namen projekta je z uporabo panelne raziskave raziskati, kako uporaba različnih medijev za pridobivanje zdravstvenih informacij učinkuje na pripravljenost za cepljenje (merjeno z lestvico 7C).

Ugotovitve raziskave bodo ključne za razumevanje vpliva informacijskega okolja na javnozdravstvene izide v Sloveniji, saj je pandemija covida-19 pomembno vplivala na komunikacijske vzorce. Z empiričnimi podatki bomo lahko lažje razvili učinkovite pristope za doseganje javnosti in povečanje precepljenosti.

Cilji projekta

  • Raziskati povezave med uporabo virov informacij in pripravljenostjo za cepljenje.
  • Identificirati medije in njihov učinek na posamezne dimenzije pripravljenosti za cepljenje.
  • Razviti priporočila za javnozdravstvene strategije in komunikacijske pristope

Mejniki projekta

  • Priprava vprašalnika in dogovor z izvajalcem panelne raziskave.
  • Izvedba 1. vala pridobivanja podatkov.
  • Vmesno poročilo s preliminarnimi analizami anketnih podatkov 1. vala.
  • Izvedba anketiranja 2. vala in pridobivanje podatkov.
  • Statistične analize in interpretacija panelnih anketnih podatkov obeh valov.
  • Diseminacija rezultatov.
  • Priprava končnega raziskovalnega poročila.

Dodana vrednost

Projekt je pomemben za NIJZ, saj se zdravstveno komuniciranje sooča s hitro spreminjajočimi se komunikacijskimi vzorci in širjenjem napačnih informacij, predvsem prek družbenih omrežij. Pridobili bomo  empirične podatke za  razvoj pristopov za doseganje javnosti in s tem skušali vplivati na povečanje precepljenosti. Identifikacija ključnih komunikacijskih kanalov bo omogočila boljše usmerjanje komunikacijskih kampanj in aktivnosti na nasploh glede na potrebe specifičnih ciljnih skupin, kar bo izboljšalo učinkovitost komunikacij in javnozdravstvenih pobud.

Pričakovani rezultati

Raziskava bo zagotovila poglobljeno analizo uporabe različnih virov informacij in njihovega učinka na dimenzije pripravljenosti za cepljenje.

Na podlagi ugotovitev bodo opredeljene ključne platforme in komunikacijski kanali, ki so povezane s cepilskimi stališči, ter specifične ranljivosti, povezane z napačnimi informacijami. Raziskava bo omogočila razvoj smernic za izboljšanje komuniciranja o zdravju, ki bodo podprte z empiričnimi podatki. Smernice bodo usmerjene v uporabo učinkovitih komunikacijskih pristopov, prilagojenih različnim ciljnim skupinam, s poudarkom na zmanjševanju vpliva teorij zarot in krepitvi pripravljenosti prebivalcev na cepljenje.

Izvedba projekta bo pomenila pomemben doprinos k razvoju znanja na področju javnozdravstvenega komuniciranja, s praktičnimi aplikacijami pri strateškem načrtovanju zdravstvenih kampanj in pri odzivanju na javnozdravstvene krize. Njegove ugotovitve bodo prispevale k dolgoročnemu izboljšanju zdravstvene pismenosti in krepitvi zaupanja v zdravstvene institucije ter k uspešnemu izvajanju preventivnih zdravstvenih ukrepov.

Trajanje projekta: 1. 2. 2025–31. 12. 2025

Nosilna organizacija: Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ)

Financiranje: Projekt je del internega razpisa za razvojno-raziskovalne projekte na NIJZ 2025, ki je financiran z naslova ZZZS (Terciarni program – Program za razvoj in raziskave)

Za dobro javno zdravje
Območna enota Murska Sobota

Preventivna delavnica za kolesarje in e-kolesarje

Podrobno
UV sevanje in radon

UV in zdravje – v opisih in slikah

Podrobno
Otroci

Trampolin

Podrobno

Išči