Preprečevanje poškodb

Varno v železniškem prometu

Preprečevanje poškodb

Železniški promet je eden najvarnejših in najbolj zanesljivih načinov prevoza, vendar železniški prehodi in proge niso brez nevarnosti. Vlaki so danes tišji in hitrejši kot kdaj koli prej in se ne morejo ustaviti zlahka, zato moramo pešci, kolesarji in vozniki motornih vozil poznati varnostna pravila.

Zadnje posodobljeno: 17.09.2024
Objavljeno: 13.09.2024

Varno prečkanje železniških tirov

Progo prečkamo na pravem mestu in ob pravem času

  • Progo prečkamo le na železniškem prehodu, ki je označen s prometnim znakom, signalnimi lučmi ali zapornicami.
  • Če je prehod označen le s prometnim znakom, se pred prečkanjem železniških tirov ustavimo, pogledamo v obe smeri in prisluhnemo. Ne pozabimo, da lahko vlak kadar koli pripelje iz katere koli smeri.
  • Na železniškem prehodu otroka ves čas držimo za roko.
  • Z vlaka lahko nepričakovano pade kakšen predmet, zato stopimo vsaj 5 metrov stran od tirov, da nas ne zadenejo.

Vlak se ne more ustaviti tako hitro kot avtomobil

  • Ko se približujemo železniškemu prehodu, odložimo mobilni telefon in druge elektronske naprave ter snamemo slušalke, da lahko pravočasno slišimo in vidimo bližajoči se vlak.
  • Pri zaviranju v sili je potrebnih nekaj kilometrov, da se vlak popolnoma ustavi. Prav tako vlak ne more zaviti, da bi se izognil trčenju. Ko zagledamo vlak, je torej že prepozno, da bi se ustavil pred nami.

Upoštevamo prometno signalizacijo in ne poskušamo prehiteti vlaka

  • Ko na železniškem prehodu izmenično utripata rdeči luči ali se zapornice spuščajo oziroma so že spuščene, počakamo. Nikoli ne gremo okoli spuščenih zapornic in ne poskušamo prečkati tirov tik pred prihodom vlaka, ker je vlak največkrat bližje in se premika hitreje, kot se nam zdi. Npr. povprečen tovorni vlak s 150 vagoni vozi s hitrostjo okrog 100 km/h.
  • Na označenih prehodih začnejo utripati signalne luči in se spuščati zapornice komaj 20 sekund pred prihodom vlaka na prehod. To je premalo časa za prečkanje proge.

Prepričamo se, da je pot prosta

  • Čeprav vlak v celoti zapelje mimo prehoda, moramo počakati, da se zapornice ponovno dvignejo in signalne luči nehajo utripati. Nato pred prečkanjem tirov še enkrat pogledamo v obe smeri in se prepričamo, da prvemu vlaku ne sledi drugi vlak ali se ne približuje po drugem tiru.

Ne hodimo ob ali po železniški progi

  • Nikoli ne hodimo ali kolesarimo po progi ali ob njej. Morda je to bližnjica, vendar je nevarna in ni vredna tveganja. Progo prečkamo le na označenih prehodih za pešce. Gibanje po progi je tudi protizakonito, saj je nepooblaščenim osebam prepovedano gibanje po tirih ali v njihovi neposredni bližini.

S kolesom se ne vozimo čez železniške tire

  • Preden varno prečkamo progo na železniškem prehodu, moramo sestopiti s kolesa in preko prehoda kolo potiskati ob sebi. Obroči kolesa se namreč lahko zataknejo v tirnice, zato je nevarno, da pademo sredi železniške proge.

Če prečkamo tire z avtomobilom

  • Ustavimo se pred polno belo »stop« črto, ki je narisana na cestišču tik pred zapornicami.
  • Če je prehod označen le s prometnim znakom, se pred prečkanjem železniških tirov ustavimo, pogledamo v obe smeri in odpremo okno, da bolje slišimo, če prihaja vlak. Posebej pozorni smo ponoči in ob slabih vremenskih razmerah. Ne pozabimo, da lahko vlak kadar koli pripelje iz katere koli smeri.
  • Nikoli ne ustavljamo vozila na tirih, zlasti ne v gostem prometu.
  • Preden se odločimo prečkati železniško progo, preverimo ali je dovolj prostora, da bomo z vozilom lahko zapeljali povsem iz železniškega prehoda, ne le s tirov. Ne pozabimo, da je vlak en meter širši od tirov na obeh straneh, zato nas lahko zadane, tudi če smo zapeljali s proge.
  • Med prečkanjem železniških tirov nikoli ne prehitevamo drugega vozila ali menjamo vozni pas.
  • Ko vlak v celoti zapelje mimo prehoda, počakamo, da se zapornice ponovno dvignejo in signalne luči nehajo utripati. Nato pred prečkanjem še enkrat pogledamo v obe smeri, da se prepričamo, da prvemu vlaku ne sledi drugi vlak ali se ne približuje po drugem tiru.
  • Če z vozilom obstanemo na železniški progi, moramo z vsemi sopotniki vozilo takoj zapustiti. Vozilo je treba takoj odstraniti s proge. Če tega ne moremo storiti sami, pokličemo številko za klic v sili 112.

Na železniški postaji

Vlak lahko pripelje na potniški peron kadar koli, iz katere koli smeri

  • Na potniški peron vstopamo ali izstopamo le na označenih mestih. Med čakanjem na vlak se zadržujemo za rumeno črto.
  • Na postaji otroka držimo za roko in ga stalno aktivno nadzorujemo.
  • Ne pozabimo, da lahko hitri potniški vlaki in tovorni vlaki brez ustavljanja vozijo skozi železniško postajo s hitrostjo okrog 100 km na uro.
  • Nikoli ne poskušamo vstopiti na vlak potem, ko se že oglasi piščalka za odhod ali ko se oglasi signal “vrata se zapirajo” ali ko vlakovno osebje naznani, da se vrata vlaka zapirajo.
  • Zaradi varnosti drugih potnikov se po peronu ne vozimo s skirojem ali rolko.

Spoštujemo varnostna priporočila

  • S perona ne stopamo na železniške tire, vezi ali balastne skale, ki obkrožajo tire.
  • Na tire ne odlagamo predmetov, kot so kamni ali kovanci, saj se lahko ob prihodu vlaka s hitrostjo krogle izstrelijo v mimoidoče in povzročijo hude poškodbe.
  • Bodimo pozorni na vsa zvočna/vidna obvestila vlakovnega osebja o varnosti, zamudah, opozorilih ali drugih informacijah.
Za dobro javno zdravje
Nalezljive bolezni

Tedensko spremljanje lymske borelioze in klopnega meningoencefalitisa

Podrobno
NIJZ

Prva objava: Obvladovanje sladkorne bolezni v letu 2023

Podrobno
Nalezljive bolezni

Tedensko spremljanje kampilobakterioz in salmoneloz

Podrobno