Preprečevanje poškodb

Otroški kolesarski sedež in prikolica

Preprečevanje poškodb

Otrok v kolesarskem sedežu in prikolici se verjetno prvič sreča z vožnjo s kolesom in v njej uživa, vendar to prinaša s seboj tudi nevarnosti. Do poškodb otroka lahko pride z obema izdelkoma, vendar velja kolesarska prikolica za nekoliko bolj varno kot sedež, ker je otrok v prikolici nameščen bližje tlom, zato v morebitni nezgodi pade z manjše višine. Poleg tega uporaba kolesarske prikolice v primerjavi z otroškim kolesarskim sedežem manj vpliva na stabilnost in okretnost voznika kolesa, saj lahko premikanje otroka v kolesarskem sedežu povzroči izgubo ravnotežja odraslega kolesarja in poveča tveganje za padec.

Ne spreglejte
Zadnje posodobljeno: 29.07.2022
Objavljeno: 29.07.2022

Kako zmanjšamo tveganje otrok za poškodbe

V otroškem kolesarskem sedežu in prikolici lahko začnemo voziti otroka šele, ko je star 1 leto. Otrok mora imeti dobro razvito kontrolo glave in vratu, da lahko nosi čelado in obvladuje nihanje glave med vožnjo.

Med vožnjo mora biti otrok v kolesarskem sedežu in prikolici vedno pripet z varnostnimi pasovi in nositi kolesarsko čelado. Otroci radi posnemajo odrasle, zato tudi mi vedno nosimo čelado in smo jim zgled. 

Več o kolesarski čeladi

Na kolesu in v kolesarski prikolici smemo otroka prevažati le, če smo polnoletni. Izogibamo se prometnim ulicam ter upoštevamo prometne predpise in signalizacijo.

Če je le mogoče vozimo po kolesarskih površinah in podnevi, ker vozniki v temi težje vidijo prikolico, ki je nizko pri tleh. 

Otrok v kolesarskem sedežu in prikolici mora biti ves čas pod nadzorom odrasle osebe. Na krmilo kolesa namestimo vzvratno ogledalo, da bomo lahko med vožnjo pogledali, ali je z otrokom vse v redu.

Poskrbimo, da bomo dobro vidni v prometu. Na stranice in zadnji del prikolice namestimo odsevne zaplate, na sredini zadnje strani pa še rdeč odsevnik in visoko lebdečo varnostno zastavico. Ponoči in ob zmanjšani vidljivosti mora biti nad odsevnikom prižgana še pozicijska svetilka, ki oddaja rdečo svetlobo. Na kolesu pa moramo imeti belo luč spredaj in rdečo luč zadaj, rdeči odsevnik zadaj, rumene ali oranžne odsevnike na pedalih, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.

Če uporabljamo otroški kolesarski sedež in je otrok v njem, kolesa ne naslanjamo na zid ali ob ograjo in ne uporabljamo kolesarske opore (tačke), ker se lahko kolo skupaj z otrokom prevrne. Kadar je le mogoče, naj nam pri nameščanju otroka v sedež in iz njega pomaga druga odrasla oseba tako, da drži kolo pokonci. 

Če uporabljamo kolesarsko prikolico moramo upoštevati širino in težo prikolice in na široko zavijati okoli vogalov, otežena je tudi vožnja po ožjih poteh, robniki pa nam lahko otežijo dostop do kolesarskih stez. Izogibajmo se ostremu zavijanju, ker se lahko prikolica prevrne. 

Preden gremo na pot z otrokom, najprej sami vadimo vožnjo s kolesarskim sedežem na kolesu oz. pripeto prikolico. Da dobimo pravi občutek, v sedež oz. prikolico damo npr. poln nahrbtnik, ki ima podobno maso kot naš otrok. 

Pazimo, da ne preobremenimo kolesa ali prikolice. Če imamo na kolesu poleg otroka v sedežu še drugo prtljago, poskrbimo, da nam ne spremeni stabilnosti. Preverimo navodila proizvajalca in upoštevamo omejitve nosilnosti prikolice.

Otroka oblečemo vremenskim razmeram primerno, vendar ne pozabimo, da je otroku običajno bolj hladno kot nam. Na kolesu ne uporabljamo odej, ohlapnih oblačil ali šalov, ker se lahko ujamejo v napere, prestave ali pedala in povzročijo nezgodo. Z otroških oblačil odstranimo vrvice in otroku med vožnjo ne dajemo prigrizkov, da ne pride do zadavitve/zadušitve. Namesto tega si raje vzamemo odmore za hrano in pijačo.

Otroci NE sodijo na moped ali motorno kolo.

Izberemo primeren otroški kolesarski sedež

Na kolesu je dovoljeno prevažati otroka v starosti 1-8 let, če je na kolesu pritrjen poseben sedež (otroški kolesarski sedež) in je kolo dodatno opremljeno s stopalkami za noge oziroma so stopalke sestavni del otroškega kolesarskega sedeža. 

Izberemo otroški kolesarski sedež, ki ustreza otrokovi starosti in telesni masi, ter je primeren za pritrditev na kolo, s katerim bomo vozili otroka. 

Kolesarski sedež, ki se pritrdi na kolo spredaj, je primeren za otroke, težke do 15 kg. Na kolo mora biti nameščen tako, da vozniku ne ovira preglednosti in okretnosti, npr. premikanja krmila, vrtenja pedal. Prednost takega sedeža je, da ves čas vidimo otroka in se z njim lahko pogovarjamo, poleg tega otrok sedi na sredini kolesa (bližje težišču), zato je kolo bolj stabilno, ko sedamo nanj in z njega. Kolesarski sedež, ki se pritrdi na kolo zadaj na okvir kolesa ali na prtljažnik, je primeren za otroke, težke do 22 kg. 

Pri izbiri kolesarskega sedeža se odločimo za takega, ki:

  • ustreza veljavnim varnostnim standardom;
  • ima visoko naslonjalo in stranice (velja za sedež, ki se pritrdi zadaj), da otrok na kolesu preveč ne niha, ker nas to lahko spravi iz ravnotežja. Naslonjalo ima dovolj prostora za čelado in nudi dovolj bočne opore;
  • ima stopalke za noge, ki preprečujejo, da bi otrok potisnil nogo med napere kolesa in se poškodoval ali povzročil padec kolesarja. Stopalke za noge naj bodo nastavljive glede na velikost otroka;
  • ima 3 ali 5-točkovni sistem varnostnih pasov za pripenjanje otroka (en trak poteka med nogami), ki omogoča tudi prilagajanje višine zgornjih trakov varnostnega pasu velikosti otroka. Priporočljivo je, da ima varnostno zaponko, ki preprečuje, da bi otrok sam odpel varnostne pasove;
  • se ga da varno pritrditi na naše kolo (če ga skušamo zamajati, se ne premika). Priporoča se, da sedež na kolo namesti strokovnjak;
  • vedno preverimo, ali rabljeni sedež iz druge roke še ustreza veljavnim varnostnim standardom. 

 

Kaj mora imeti kolesarska prikolica

S kolesom je dovoljeno prevažati otroke tudi v posebni kolesarski prikolici skladno z navodili proizvajalca.

Pri izbiri kolesarske prikolice se odločimo za tako, ki ima:

  • specifikacijo proizvajalca, da ustreza veljavnim varnostnim standardom;
  • 5-točkovni sistem varnostnih pasov za pripenjanje otroka (en trak poteka med nogami), ki omogoča tudi prilagajanje višine zgornjih trakov varnostnega pasu velikosti otroka;
  • dodatne sedežne vložke, s katerimi lahko namestitev otroka v prikolici prilagodimo tako, da ima otrok v sedežu čim bolj raven hrbet;
  • visok strop, da je dovolj prostora za glavo, ko je na njej čelada, in ni širša od 1,0 m
  • trdno kovinsko ogrodje in oblazinjene sedeže, ki zmanjšajo tveganje otroka za poškodbe, če se prikolica prevrne;
  • kolesa s širokimi pnevmatikami in kakovostnim vzmetenjem, da je otrok med vožnjo čim manj izpostavljen tresljajem, še posebej če se vozimo v naravi po neravnem terenu;
  • rdeč odsevnik na sredini zadnje strani prikolice, pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo in visoko lebdečo varnostno zastavico;
  • neodstranljive stranice ali ščitnike za kolesa, ki preprečujejo, da bi otrok potisnil prste med napere kolesa prikolice;
  • nadstrešek in stransko zaščito z okni, ki ščitijo otroka pred dežjem, vetrom in soncem, vendar hkrati omogočajo prezračevanje in uravnavanje temperature v prikolici;
  • priključno roko z mehanizmom (vrtljiv varnostni zglob), ki preprečuje, da bi se kolesarska prikolica prevrnila ali zlomila. Vez med kolesom in prikolico mora biti takšna, da se prikolica ne more odpeti sama.

 

Otroške kolesarske prikolice NE priklapljamo na e-kolo. 

 


Povezane teme

Vožnja s poganjalčkom

Otrok na kolesu

Kolesarjenje

Za dobro javno zdravje
Spremljanje nalezljivih bolezni

Tedensko spremljanje gripe in drugih akutnih okužb dihal v sezoni 2023/2024

Podrobno
Duševno zdravje

Vpliv podnebnih sprememb na duševno zdravje delovno aktivnega prebivalstva

Podrobno
Območna enota Kranj

Dan brez alkohola na Bledu

Podrobno