Podatkovne zbirke in raziskave

PREMS

Podatkovne zbirke in raziskave

V Sloveniji je bila v letu 2022 pričakovana starost ob rojstvu 84,1 let, medtem, ko je po podatkih EUROSTATA pričakovano število zdravih let življenja ob rojstvu znašalo 66,7 let.

Ne spreglejte
Zadnje posodobljeno: 21.03.2025
Objavljeno: 21.03.2025

To pomeni, da lahko preživimo več kot 17 let s težavami, povezanimi z našim zdravjem in dobrim počutjem. Zato je zelo pomembno, kako se pacient v zdravstvenem sistemu počuti.

Merjenje izkušenj pacientov z obravnavo je tudi del na vrednosti temelječe zdravstvene obravnave (NaVTeZ), spremljanje izkušenj pacientov z zdravstveno obravnavo pa je opredeljeno tudi v Zakonu o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu (ZZKZ).

Nacionalni inštitut za javno zdravje od leta 2019 izvaja raziskave o izkušnjah pacientov z zdravstvenimi obravnavami na različnih nivojih in v različnih dejavnostih..

Namen teh raziskav je dobiti vpogled v izkušnje z zdravstvenimi obravnavami neposredno s strani pacientov. Številne evropske države so čedalje bolj osredotočene na vlogo pacienta kot osrednje točke v zdravstvenem sistemu, kar se kaže pri večji vključenosti pacientov pri odločanju in ocenjevanju kakovosti zdravstvenega procesa. Merjenje izkušenj omogoča razumevanje doživljanja dostopnosti do storitev, komunikacijo in odnos z zdravstvenim osebjem, organizacijo oskrbe in podobno. Zdravstvenim izvajalcem in osebju pa je preko spremljanja izkušenj pacientov omogočen vpogled v lastno delo skozi oči pacienta. Vse to prispeva k prepoznavanju dobrih praks in priložnosti za izboljševanje kakovosti zdravstvene oskrbe.

Pacientova izkušnja je ključen kazalnik uspešnosti sistema, ki temelji na kakovosti, vrednosti in učinkovitosti, ne le na količini opravljenih storitev. Z osredotočanjem na izkušnje, pa se izboljšuje tudi splošno zdravje ter dobro počutje prebivalstva. To želimo doseči tudi v Sloveniji, zato je izkušnja slehernega pacienta ključna za vpogled v stanje slovenskega zdravstvenega sistema.

Zbiranje podatkov po posameznih področjih poteka obdobno. Rezultati so popolnoma anonimni. Povratne informacije so posredovane ustanovam, ki sodelujejo pri raziskavi z namenom izboljševanja kakovosti. Tam, kjer so na voljo tuje raziskave o izkušnjah pacientov, se lahko Slovenija primerja tudi s tujino. Preko spodnjih povezav pa so rezultati dostopni tudi pacientom.

Za kakovostno izvedbo raziskave je izjemno pomembno zavedanje o pomembnosti izvajanja raziskav tako na ravni strokovnjakov, zaposlenih v ustanovah, ki raziskave izvajajo, kot tudi na strani pacientov.

V nadaljevanju vas povezave vodijo do raziskav, ki se izvajajo na nacionalnem nivoju:


V naslednjih petih letih se načrtuje širjenje spremljanja izkušenj pacientov na različnih področjih:

  • Zobozdravstvo
  • Duševno zdravje odraslih po obravnavi v psihiatričnih bolnišnicah
  • Zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog

Petletni načrt nacionalnih raziskav o izkušnjah pacientov (PREMs) 2025 – 2029


Nada Macura Višić, glavna medicinska sestra UC, kir. amb. Dejavnosti: Vabilo pacientom k izpolnjevanju anketnega vprašalnika


Aladar Belec, dolgoletni kronični bolnik: Vloga pacientov pri izboljševanju zdravstvenega sistema


Sandra Jerebic, predstavnica vodstva za kakovost v Splošni bolnišnici Jesenice: Vabilo pacientom k izpolnjevanju anketnega vprašalnika

Za dobro javno zdravje
Območna enota Ravne na Koroškem

Strokovni posvet ob Dnevu brez alkohola

Podrobno
Duševno zdravje

Izšla so nadgrajena priporočila o odgovornem medijskem poročanju o samomoru

Podrobno
Nalezljive bolezni od A do Ž

Ošpice

Podrobno

Išči