PREMS
V Sloveniji je bila v letu 2022 pričakovana starost ob rojstvu 84,1 let, medtem, ko je po podatkih EUROSTATA pričakovano število zdravih let življenja ob rojstvu znašalo 66,7 let.
V Sloveniji je bila v letu 2022 pričakovana starost ob rojstvu 84,1 let, medtem, ko je po podatkih EUROSTATA pričakovano število zdravih let življenja ob rojstvu znašalo 66,7 let.
To pomeni, da lahko preživimo več kot 17 let s težavami, povezanimi z našim zdravjem in dobrim počutjem. Zato je zelo pomembno, kako se pacient v zdravstvenem sistemu počuti.
Merjenje izkušenj pacientov z obravnavo je tudi del na vrednosti temelječe zdravstvene obravnave (NaVTeZ), spremljanje izkušenj pacientov z zdravstveno obravnavo pa je opredeljeno tudi v Zakonu o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu (ZZKZ).
Nacionalni inštitut za javno zdravje od leta 2019 izvaja raziskave o izkušnjah pacientov z zdravstvenimi obravnavami na različnih nivojih in v različnih dejavnostih..
Namen teh raziskav je dobiti vpogled v izkušnje z zdravstvenimi obravnavami neposredno s strani pacientov. Številne evropske države so čedalje bolj osredotočene na vlogo pacienta kot osrednje točke v zdravstvenem sistemu, kar se kaže pri večji vključenosti pacientov pri odločanju in ocenjevanju kakovosti zdravstvenega procesa. Merjenje izkušenj omogoča razumevanje doživljanja dostopnosti do storitev, komunikacijo in odnos z zdravstvenim osebjem, organizacijo oskrbe in podobno. Zdravstvenim izvajalcem in osebju pa je preko spremljanja izkušenj pacientov omogočen vpogled v lastno delo skozi oči pacienta. Vse to prispeva k prepoznavanju dobrih praks in priložnosti za izboljševanje kakovosti zdravstvene oskrbe.
Pacientova izkušnja je ključen kazalnik uspešnosti sistema, ki temelji na kakovosti, vrednosti in učinkovitosti, ne le na količini opravljenih storitev. Z osredotočanjem na izkušnje, pa se izboljšuje tudi splošno zdravje ter dobro počutje prebivalstva. To želimo doseči tudi v Sloveniji, zato je izkušnja slehernega pacienta ključna za vpogled v stanje slovenskega zdravstvenega sistema.
Zbiranje podatkov po posameznih področjih poteka obdobno. Rezultati so popolnoma anonimni. Povratne informacije so posredovane ustanovam, ki sodelujejo pri raziskavi z namenom izboljševanja kakovosti. Tam, kjer so na voljo tuje raziskave o izkušnjah pacientov, se lahko Slovenija primerja tudi s tujino. Preko spodnjih povezav pa so rezultati dostopni tudi pacientom.
Za kakovostno izvedbo raziskave je izjemno pomembno zavedanje o pomembnosti izvajanja raziskav tako na ravni strokovnjakov, zaposlenih v ustanovah, ki raziskave izvajajo, kot tudi na strani pacientov.
V naslednjih petih letih se načrtuje širjenje spremljanja izkušenj pacientov na različnih področjih:
Petletni načrt nacionalnih raziskav o izkušnjah pacientov (PREMs) 2025 – 2029
Nada Macura Višić, glavna medicinska sestra UC, kir. amb. Dejavnosti: Vabilo pacientom k izpolnjevanju anketnega vprašalnika
Aladar Belec, dolgoletni kronični bolnik: Vloga pacientov pri izboljševanju zdravstvenega sistema
Sandra Jerebic, predstavnica vodstva za kakovost v Splošni bolnišnici Jesenice: Vabilo pacientom k izpolnjevanju anketnega vprašalnika