V mladostništvu se gradi most med otroštvom in odraslostjo. Z zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju in krepitvijo socialno-čustvenih veščin lahko pomembno prispevamo k preprečevanju duševnih stisk ter mlade okrepimo za uspešen prehod skozi to pomembno razvojno obdobje. Ker mladi pogosto težko spregovorijo o svojih stiskah in obenem vse več časa preživijo na spletu, je ključno, da imajo zagotovljen dostop do strokovne podpore in vsebin za samopomoč tudi v digitalnem okolju.
Povezava do spletnih strani: Načrt za okrevanje in odpornost, TOSEMJAZ, ZDAJ .
Sledite nam:
- Instagram: https://www.instagram.com/program_tosemjaz/
- TikTok: https://www.tiktok.com/@program_tosemjaz
Opis projekta
Ozadje
Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) je kot nosilna organizacija pričel z izvajanjem aktivnosti projekta »Zgodnja prepoznava težav in preventivno delo z mladostniki«, ki se izvaja v okviru Načrta za okrevanje in odpornost – nacionalnega programa reform in naložb za ublažitev gospodarske in socialne posledice pandemije Covida-19 v Sloveniji in podlage za koriščenje sredstev evropskega Mehanizma za okrevanje in odpornost. Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za zdravje in Evropska unija – NextGenerationEU. Projekt se izvaja skladno z načrtom v okviru razvojnega področja: Zdravstvo in socialna varnost, komponenta 14: Zdravstvo (C4 K14), naložbe: Krepitev kompetenc kadrov v zdravstvu za zagotavljanje kakovosti oskrbe, projekt: Zgodnja prepoznava težav in preventivno delo z mladostniki. Izvedba projekta prispeva k ciljem investicijskega projekta Razvoj programov za duševno zdravje otrok, mladostnikov in mlajših odraslih.
Namen projekta je presejanje, zgodnja prepoznava težav v duševnem razvoju in preventivno delo z mladostniki. Z razvijanjem pozitivne samopodobe, socialnih in komunikacijskih veščin ter drugih življenjskih kompetenc, ki mladostnike podpirajo v vsakdanjem življenju, se krepi njihova šolska uspešnost, zvišuje kakovost njihovega življenja in vodi v njihovo boljše zdravje tudi v odrasli dobi.
Z izvedbo projekta se bodo vzpostavila podporna okolja za krepitev duševnega zdravja v družini, šolah in programih, ki preprečujejo razvoj duševnih motenj. Projekt bo tako izboljšal dostopnost, razpoložljivost, celovitost, medsebojno povezanost in kakovost storitev za duševno zdravje. Implementirali se bodo ukrepi za zajezitev posledic epidemije Covid-19, ki močno načenjajo duševno zdravje posameznikov in družbe v celoti, še zlasti pa duševno zdravje otrok, mladostnikov in mlajših odraslih. Ukrepi bodo prispevali h krepitvi duševnega zdravja, preventivi duševnih motenj, destigmatizaciji in krepitvi kompetenc zaposlenih v zdravstvu, vzgoji in izobraževanju. Z izobraževanjem izobraževalcev za izvajanje preverjenih in učinkovitih programov promocije duševnega zdravja in preventive duševnih motenj ter destigmatiazcije pri otrocih, mladostnikih in mladih odraslih bo izvedba projekta presegla področje zdravstva in bo pomembno prispevala k celovitejšemu medresornemu izvajanju ukrepov na področju duševnega zdravja in s tem h krepitvi duševnega zdravja populacije.
Cilji
- Analiza stanja, pregled dobrih praks in priprava predloga protokola obravnave za izvedbo presejanja.
- Priprava in preizkus novih orodij za zgodnjo prepoznavo v duševnem zdravju.
- Analiza potreb po oblikah pomoči in definiranje stopenjske pomoči.
- Izvedba pilotnega projekta presejanja za težave v duševnem zdravju v lokalnih okoljih.
- Izvajanje dokazano učinkovitih programov za krepitev socialnih in čustvenih veščin ter samopodobe za promocijo duševnega zdravja otrok in mladostnikov v šolskem okolju.
- Izvajanje strokovne on-line podpore in spletnega svetovanja ter informiranja.
- Izvajanje izobraževanj in usposabljanj.
- Strokovna podpora strokovnim delavcem.
- Vrednotenje izvajanja projekta.
Faze projekta in njihova realizacija:
Delo bo potekalo v 3 delovnih paketih (DP):
DP 1- Koordinacija
Namen DP1 je, na podlagi redne organizacije in sodelovanja vseh DP zagotoviti nemoten potek izvajanja načrtovanih aktivnosti (ključnih vsebin in delovnih nalog) in učinkovito delovanje celotnega projekta.
Izvajanje rednih delovnih srečanj in poročanj o realizaciji ključnih vsebin in delovnih nalog vseh DP.
DP 2- Preventivno delo z mladostniki
Namen DP2 je upravljanje in razvoj dejavnosti preventivnega programa za otroke in mladostnike na dveh temeljnih področjih:
- Šolska preventivna praksa: krepitev socialno-čustvenih veščin in samopodobe v šolskem okolju ter nadgradnja kompetenc strokovnjakov v šolstvu.
- Dejavnost spletnega svetovanja: izboljšanje kakovosti in dostopnosti spletnih vsebin ter storitev spletnega svetovanja ter spletne podpore mladim v čustveni stiski in kriznih razmerah.
Cilji DP2:
- izvajanje dokazano učinkovitih programov za krepitev socialnih in čustvenih veščin ter samopodobe za promocijo duševnega zdravja otrok in mladostnikov v šolskem okolju.
- Izvajanje izobraževanj in usposabljanj.
- Strokovna podpora strokovnim delavcem.
- Izvajanje strokovne on-line podpore in spletnega svetovanja ter informiranja.
Evalvacija DP2 – namen evalvacije je spremljanje načrtovanih aktivnosti, pomembnejših mejnikov in izdelkov. Evalvacija znotraj DP2 bo spremljala:
- Potek izvedbe posameznih aktivnosti in vsebin DP2 (šolska preventivna praksa) v času izvajanja projekta – redna letna evalvacija, s katero merimo obseg opravljenega preventivnega dela v šolah po celostnem modelu preventivnih delavnic To sem jaz.
- Potek izvedbe posameznih aktivnosti in vsebin DP2 (dejavnost spletnega svetovanja) v času izvajanja projekta – redna procesna evalvacija.
- Doseganje rezultatov, načrtovanih aktivnosti v okviru DP2.
DP3- Zgodnja prepoznava težav v duševnem zdravju
Namen DP3 je priprava presejalnih orodij za zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju in izvedba pilotnega projekta presejanja v lokalnih okoljih, kar zajema:
- Priprava orodij za zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju: pregled literature, obstoječih praks in priprava predloga protokola pilotnega preizkusa orodij za izvedbo presejanja; identifikacija lokalnih okolij ter izbor in priprava orodij za izvedbo presejanja.
- Izvedba pilotnega projekta presejanja: pilotni preizkus orodij za zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju; analiza rezultatov pilotnega projekta presejanja in priprava smernic oziroma protokola za zgodnjo obravnavo težav v duševnem zdravju v lokalnih okoljih.
Cilji DP3:
- Analiza stanja, pregled dobrih praks in priprava predloga protokola obravnave za izvedbo presejanja;
- priprava in preizkus novih orodij za zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju;
- izvedba pilotnega projekta presejanja za težave v duševnem zdravju v lokalnih okoljih;
- analiza potreb po oblikah pomoči in definiranje stopenjske pomoči.
Evalvacija DP3 – namen evalvacije je spremljanje načrtovanih aktivnosti, pomembnejših mejnikov in izdelkov. Evalvacija znotraj DP3 bo nadzorovala:
- Potek izvedbe posameznih aktivnosti in vsebin DP3 v času izvajanja projekta – redna letna procesna evalvacija.
- Doseganje rezultatov načrtovanih aktivnosti v okviru DP3.
Promocija in diseminacija DP3 – namen in cilj promocije in diseminacije je zagotoviti celostno in kontinuirano diseminacijo izdelkov, gradiv in aktivnosti ciljnim skupinam DP3 in zagotoviti promocijo samega projekta. Ciljna populacija DP3 so: izvajalci Programa ZDAJ, strokovni delavci v šolstvu; strokovni delavci v drugih okoljih, kjer se srečujejo s populacijo otrok in mladostnikov (npr. mladinski centri, NVO, centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov, ipd.); otroci in mladostniki. Glede na različne ciljne skupine bomo targetirane vsebine prilagodili in jih ustrezno naslavljali.
Dodana vrednost:
Projekt bo naslovil naraščajoče težave in duševne stiske, ki so v zadnjih letih v porastu med mladimi. Z delovnimi aktivnostmi projekta bomo prispevali k pravočasnemu odkrivanju težav v duševnem zdravju, predvsem mladostnikov s tveganjem za čustvene, socialne in vedenjske težave. Obenem bomo s preventivnimi aktivnostmi krepitve socialnih in čustvenih veščin v šolskem prostoru povečevali kompetence strokovnjakov v šolskem okolju za ustvarjanje varnega in spodbudnega učnega okolja za mlade. Ker mladi vse pogosteje iščejo pomoč za svoje duševne stiske na spletu, še posebej v primeru najtežjih stisk (npr. sucidalne ideacije), bomo z vzdrževanjem in nadgrajevanjem spletnega portala za samopomoč (spletno svetovanje in nudenje strokovnih vsebin) mladim še naprej zagotavljali brezplačen, javni dostop do strokovnega nasveta, širili nabor vsebin duševnega zdravja ter razvijali pristope samopomoči.
Pričakovani rezultati in gradiva:
- Razvoj novih orodij za zgodnjo prepoznavo težav v duševnem zdravju.
- Priprava smernic oz. protokolov za izvedbo presejanja.
- Izvedba pilotnega projekta presejanja za težave v duševnem zdravju v lokalnih okoljih.
- Priprava vsebin za podporo v duševnem zdravju mladih in razvoj njihovih socialnih in čustvenih kompetenc.
- Nadgradnja spletne aplikacije za samopomoč za otroke in mladostnike s težavami v duševnem zdravju ter svetovanje.
- Izvedena izobraževanja in usposabljanja izvajalcev za različne tematske sklope.
- Priprava vsebin in materialov za izvedbo aktivnosti projekta/oziroma razvoj in izdaja strokovnih gradiv.
Trajanje projekta: 6. 3. 2024 do 30. 6. 2026.
Nosilna organizacija: NIJZ (Nacionalni inštitut za javno zdravje)
Financiranje: Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za zdravje in Evropska unija – NextGenerationEU. Projekt se izvaja skladno z načrtom v okviru razvojnega področja: Zdravstvo in socialna varnost, komponenta 14: Zdravstvo (C4 K14), naložbe: Krepitev kompetenc kadrov v zdravstvu za zagotavljanje kakovosti oskrbe, projekt: Zgodnja prepoznava težav in preventivno delo z mladostniki.
Fotografija/e iz dogodkov:
Strokovno srečanje ob 23-letnici programa To sem jaz, ki je potekalo 21. 5. 2024 v Celju