Raziskave o izkušnjah pacientov izvajamo v dveh starostnih skupinah:
Otroci in mladostniki (0–18 let)
Odrasli (18+)
V Sloveniji je bila v letu 2022 pričakovana starost ob rojstvu 84,1 let, medtem, ko je po podatkih EUROSTATA pričakovano število zdravih let življenja ob rojstvu znašalo 66,7 let. To pomeni, da lahko preživimo več kot 17 let s težavami, povezanimi z našim zdravjem in dobrim počutjem. Zato je zelo pomembno, kako se pacient v zdravstvenem sistemu počuti.
Merjenje izkušenj pacientov z obravnavo je tudi del na vrednosti temelječe zdravstvene obravnave (NaVTeZ), spremljanje izkušenj pacientov z zdravstveno obravnavo pa je opredeljeno tudi v Zakonu o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu (ZZKZ).
Številne evropske države so čedalje bolj osredotočene na vlogo pacienta kot osrednje točke v zdravstvenem sistemu, kar se kaže pri večji vključenosti pacientov pri odločanju in ocenjevanju kakovosti zdravstvenega procesa. Merjenje izkušenj omogoča razumevanje doživljanja dostopnosti do storitev, komunikacijo in odnos z zdravstvenim osebjem, organizacijo oskrbe in podobno. Zdravstvenim izvajalcem in osebju pa je preko spremljanja izkušenj pacientov omogočen vpogled v lastno delo skozi oči pacienta. Vse to prispeva k prepoznavanju dobrih praks in priložnosti za izboljševanje kakovosti zdravstvene oskrbe.
Pacientova izkušnja je ključen kazalnik uspešnosti sistema, ki temelji na kakovosti, vrednosti in učinkovitosti, ne le na količini opravljenih storitev. Z osredotočanjem na izkušnje, pa se izboljšuje tudi splošno zdravje ter dobro počutje prebivalstva. To želimo doseči tudi v Sloveniji, zato je izkušnja slehernega pacienta ključna za vpogled v stanje slovenskega zdravstvenega sistema.
Zbiranje podatkov po posameznih področjih poteka obdobno. Rezultati so popolnoma anonimni. Povratne informacije so posredovane ustanovam, ki sodelujejo pri raziskavi z namenom izboljševanja kakovosti. Tam, kjer so na voljo tuje raziskave o izkušnjah pacientov, se lahko Slovenija primerja tudi s tujino. Preko spodnjih povezav pa so rezultati dostopni tudi pacientom.
V naslednjih petih letih se načrtuje širjenje spremljanja izkušenj pacientov na različnih področjih:
- Zobozdravstvo
- Duševno zdravje odraslih po obravnavi v psihiatričnih bolnišnicah
- Zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog
Petletni načrt nacionalnih raziskav o izkušnjah pacientov (PREMs) 2025 – 2029