Z znanjem do boljšega zdravja

Varno kopanje in plavanje v površinskih kopalnih vodah – priporočila za kopalce

23. 05. 2017
Seznam kopalnih voda določa 48 naravnih kopališč in kopalnih območij – spremljanje kakovosti kopalne vode. Naravna kopališča imajo upravljavca in reševalca iz vode, za kopalna območja varovanje pred utopitvami ni urejeno. Sledijo priporočila pred in med kopanjem in plavanjem.

V Sloveniji je v skladu s predpisi izdelan Seznam kopalnih voda, ki določa 48 kopalnih voda na površinskih vodah: celinskih (reke, jezera) in na morju. Na njih se izvaja spremljanje kakovosti kopalnih voda (odvzem vzorcev vode in laboratorijsko preskušanje vzorcev). Ob vzorčenju se opravijo tudi terenske meritve in opažanja. Na seznamu je 18 naravnih kopališč, ki so urejena in imajo tudi upravljavca ter reševalca iz vode, ostalih 30 so kopalna območja, na katerih se izvaja spremljanje kakovosti kopalne vode, vendar varovanje pred utopitvami in poškodbami ni urejeno, zato je kopanje na lastno odgovornost.

Kopanje v površinskih vodah priporočamo le tam, kjer se spremlja kakovost kopalne vode. Na nenadzorovanih vodnih površinah kopanje odsvetujemo. Kopalci naj na površinskih vodah upoštevajo najmanj spodnja navodila oziroma opozorila:

 

Priporočila pred kopanjem/plavanjem

  • Pred plavanjem ne uživajmo alkohola, prepovedanih drog in drugih psihoaktivnih snovi.
  • Ne kopajmo se, če smo imeli v zadnjem tednu drisko, če imamo na koži rane ali akutna vnetja, zlasti gnojna, vnete oči, ušesa, prehlad.
  • Bodimo previdni pri nekaterih kroničnih boleznih (sladkorna bolezen, bolezni srca in ožilja, imunska pomanjkljivost). Upoštevajmo navodila zdravnika.
  • Tveganje za okužbe je večje pri otrocih in starejših osebah, ob podhladitvi, utrujenosti in daljši izpostavljenosti onesnaženi vodi.
  • Zaradi možnosti okužbe z virusom mišje mrzlice, bodimo pozorni na morebitno prisotnost izločkov glodavcev na površinah ob vodi in se jih izogibajmo.
  • Pred kopanjem preverimo temperaturo vode, vzemimo si čas za prilagajanje.
  • V vodo nikoli ne vstopimo nenadno, če smo pregreti, vstopamo postopoma in previdno.
  • Pri nenadni potopitvi v mrzlo vodo lahko nastopijo motnje koordinacije, izgubimo nadzor nad dihanjem. Po določenem času v mrzli vodi pade tudi temperatura jedra telesa, upočasni se bitje srca, lahko nastopijo podhladitev, mišični krči, izguba zavesti.
  • Preverimo, če so na površini vode oljni madeži, pena, katran ali drugi tekoči odpadki.
  • Preverimo vidljivost v vodi do dna, dno mora biti prosto ter trdno, brez ostrih odpadkov (npr.: zlomljeno steklo, steklenice, pločevinke, plastika, igle ali drugo).
  • Bodimo pozorni, če se pod vodo prepletajo alge in druge rastline, ki zmanjšajo vidljivost, preglednost, ovirajo gibanje v vodi.
  • Preverimo, ali dobro vidimo obalo (konfiguracija obale, struktura, prenatrpanost).
  • Preverimo, ali so vstopi v vodo dovolj varni.
  • Ocenimo ali je v vodi veliko čolnov, blazin ali drugih predmetov, ki lahko ovirajo plavanje.
  • Bodimo pozorni, če se vodo uporablja tudi za druge namene (ribogojstvo, elektrarne idr.).
  • Po nalivih kopanje ni priporočljivo, saj obstaja možnost večjega nenadnega onesnaženja vode zaradi spiranja okoliških površin v vodo (kmetijskih, cest) in vdora odplak.
  • Po nalivih je možna tudi nevarnost poškodb in utopitev zaradi povečanega pretoka vode (motnost vode, brzice, plavajoči predmeti v/na vodi …), na morju zaradi visokih valov in tokov pri plimovanju.
  • Izogibajmo se sončnemu sevanju, zlasti med 10. in 16. uro in se ustrezno zaščitimo npr. z obleko, pokrivalom, očali, kremo za sončenje.
  • Izogibajmo se področjem s prekomernim razraščanjem planktonskih alg in cianobakterij (»cvetenjem«), ki na površini vode oblikujejo goste prevleke in lahko izločajo nevarne strupe.
  • Potrebna je previdnost zaradi zdrsa na kamnih in jezovih v vodi, ki so prekriti z algami, mahovi ipd. 
  • Izogibajmo se sedenju na posušenih algah na obrežju.
  • Pri stiku s priraslimi ali naplavljenimi lupinami školjk lahko pride do vreznin kože. Rana se lahko okuži. Zato priporočamoo, da pri hoji po obali in v vodi nosimo zaščitno obuvalo. Kopalci naj se izogibajo dotiku pomolov ter drugih grajenih struktur in vodnih objektov ali naravnih trdih površin v vodi, na katerih bi lahko bile prirasle školjke.
  • Po kopanju se natančno stuširajmo, da odstranimo vse alge, umazanijo idr.

 

Priporočila za plavanje, skoke v vodo, potapljanje

  • Plavajmo glede na plavalno znanje, ne precenjujmo svojih sposobnosti.
  • Ne podcenjujmo moči narave, ocenimo moč tokov v rekah, brzice, vrtince, valove, tokove pri plimovanju.
  • Nikoli ne plavajmo sami.
  • Izogibajmo se požiranju vode med plavanjem.
  • Kopalna voda ni pitna voda in je ne uporabljajmo za pitje in pripravo hrane.
  • Ne oddaljujmo se preveč od obale.
  • Ne skačimo v vodo z dreves, balkonov ali raznih konstrukcij.
  • Pred skakanjem v vodo preverimo, ali je voda dovolj globoka in kakšno je dno, kamor nameravamo skočiti. Zaradi varnosti naj bo prvi skok v vodo vedno na noge.
  • Ne skačimo in ne potapljajmo se v vodo z neznano globino in slabo vidljivostjo pod vodo.
  • Ne skačimo v vodo in ne potapljajmo se, če se vodo, v kateri se kopamo, uporablja tudi za druge namene.
  • Otroci do sedmega leta naj bodo pod strogim nadzorom staršev, oziroma polnoletne osebe, ki ji je otrok zaupan v varstvo in odgovarja za varnost otroka.
  • Otrok ob obali nikoli ne puščamo brez nadzora, imejmo jih stalno na očeh, tudi v plitki vodi (dojenčki!).
  • Za vstop v vodo in za gibanje v vodi priporočamo primerno obutev za vodo, ki ne drsi in ščiti pred poškodbami.
  • Bodimo pozorni na razne predmete pod vodo (npr. stene, pomoli, skale).
  • Ob nenadnem poslabšanju vremena gremo čim prej iz vode.
  • Na morju spoštujmo z bojami označena plavalna območja in plavajmo le znotraj njih.

 

Druga priporočila

  • Na čolnu ali jadralni deski uporabljajmo atestirane rešilne jopiče ne glede na dolžino potovanja, velikost čolna ali plavalne sposobnosti. Upoštevajmo moč in smer vetra, zlasti če piha stran od obale.
  • Poiščimo informacije o nevarnostih v vodi in varnem vedenju ob kopanju.
  • Varujmo se nevarnih vodnih organizmov ter pikov žuželk, kač idr. Če smo alergični na pike, ne pozabimo s seboj vzeti ustreznega zdravila.
  • Ob nezgodi lahko drugemu rešimo življenje le z znanjem prve pomoči, zato še pred počitnicami obnovimo znanje prve pomoči in preverimo komplete za prvo pomoč.
  • Ob brezskrbnem kopanju ne smemo pozabiti na osebno imetje. S seboj ne nosimo vrednih predmetov in pazimo na osebne dokumente.
  • Poskrbimo za odpadke in jih ne puščajmo na obrežju, ničesar ne odmetavajmo v vodo.
  • Počistimo iztrebke svojih ljubljenčkov in ohranimo okolje čisto.
  • Verjetnost, da je voda onesnažena z mikroorganizmi, je manjša in kopanje bolj varno, če je površina vode izpostavljena sončnemu sevanju dalj časa.

 

Več o naravnih kopalnih vodah v Sloveniji je dostopno na spodnjih povezavah:

Kopalna voda

Naravne kopalne vode v Sloveniji – priporočila za kopalce po regijah  

Najpogostejša tveganja, ki jih predstavlja kopalna voda

Priporočila o varnosti kopanja s smernimi vrednostmi za prepoved ali odsvetovanje kopanja na naravnih kopališčih oziroma kopalnih območjih  

Mišja mrzlica oziroma hemoragična mrzlica z renalnim sindromom (HMRS)

Program Varno s soncem

Potujoča trikotničarka ali zebrasta školjka

Datoteke: